Uitwisselprofiel Nza Structurele Informatieverstrekking Bedrijfsvoering Wmg

Versie:1.0-RC1

Publicatiedatum:02-04-2024

Inwerkingtreding:02-04-2024




Bekijk bron...

Semantische interoperabiliteit

Algemeen

InformatievraagDoel en achtergrond
In- en uitstroom personeel in loondienst (in aantal fte's)Personeelstekort is een groot knelpunt in de zorg. Met dit overzicht kan de NZa zowel de instroom als de uitstroom monitoren. Een hoog verloop kan duiden op mogelijke knelpunten voor de continuïteit van de zorgaanbieder, maar kan ook een teken zijn van onrust in de organisatie. Voor de NZa kan dit reden zijn contact met de zorgverzekeraar (zorgplicht) of de zorgaanbieder op te nemen en de situatie te bespreken. Er kan daarnaast sprake zijn van negatieve gevolgen voor de veiligheid en kwaliteit van zorg, bijvoorbeeld wanneer veelzorgverleners de organisatie in het boekjaar verlaten.
Gemiddelde fte (i) personeel en inhuur zorgverlenersMet deze cijfers kan de NZa de verhouding tussen de (gedeclareerde) omzet en personeelbepalen. Met deze indicator krijgt de NZa inzicht in financiële gezondheid van zorgorganisaties,cijfers uit de jaarrekening beter te duiden en voor de behandeling van casuïstiek op het gebiedvan de betaalbaarheid.
Gemiddelde aantal fte ingehuurde zorgverleners (bijvoorbeeld via een detachering of via een uitzendbureau of ingehuurde zelfstandige zonder personeel)Met deze cijfers kan de NZa de verhouding tussen de (gedeclareerde) omzet en personeelbepalen. Met deze indicator krijgt de NZa inzicht in financiële gezondheid van zorgorganisaties,cijfers uit de jaarrekening beter te duiden en voor de behandeling van casuïstiek op het gebiedvan de betaalbaarheid.
Unieke patiënten of cliëntenInzicht in het aantal patiënten/cliënten per financieringsstroom is relevant omdat zorgaanbieders vaker binnen meerdere financieringsstromen actief zijn. Een goede organisatie van de zorgverlening, samenwerking met andere partners in de keten en een ordelijke en controleerbare bedrijfsvoering zijn daarbij van belang. Daarnaast kan dit overzicht de IGJ enNZa helpen om te bepalen of en zo ja met welke andere partners op moet worden getrokken.Daarmee wordt eveneens – zoveel als mogelijk – voorkomen dat meerdere partijen tegelijkertijd of na elkaar bij de zorgaanbieder ‘op de stoep staan’.
Contracten. Had u in het afgelopen boekjaar één of meer contracten (i) met: - Zorgverzekeraars (i)?; - Zorgkantoren?; - Gemeenten?Of een zorgaanbieder een contract heeft of niet is een indicatie voor de organisatie van de zorgverlening en samenwerking in de keten. Daarnaast kunnen de NZa en IGJ uit de beantwoording van deze vraag bepalen met welke partners op moet worden getrokken. Het enkele gegeven dat er geen contract is, is nog geen indicator voor knelpunten op het gebied van de betaalbaarheid of kwaliteit. Tussen partijen bestaat immers contractvrijheid. Het niet hebben van een contract hoeft bovendien niet af te hangen van de zorgaanbieder. Als er uit de combinatie van verschillende indicatoren aandachtspunten blijken kan de NZa nader onderzoek instellen.
Wat zijn de handelsregisternummers (KvK) van alle onderaannemers die in het afgelopen boekjaar werkzaamheden voor de zorgaanbieder hebben verricht (exclusief de zelfstandige zonder personeel)?Zorgaanbieders maken bij de zorgverlening regelmatig gebruik van onderaannemers. Om inzichtelijk te krijgen door wie de zorg feitelijk is verleend, is het ook belangrijk om te weten of zorgaanbieders onderaannemers inzetten. Uitbesteding vergt bijzondere aandacht voor de kwaliteit en de organisatie van zorgverlening en de samenwerking. Daarom vragen wij om de handelsregisternummers van onderaannemers van de zorgaanbieder en om de handelsregisternummers van de partijen waarvoor de zorgaanbieder als onderaannemer heeft gewerkt.
Wat zijn de handelsregisternummers (KvK) van alle hoofdaannemers waarvoor de zorgaanbieder (als onderaannemer) in het afgelopen boekjaar werkzaamheden heeft verricht?Zorgaanbieders maken bij de zorgverlening regelmatig gebruik van onderaannemers. Om inzichtelijk te krijgen door wie de zorg feitelijk is verleend, is het ook belangrijk om te weten of zorgaanbieders onderaannemers inzetten. Uitbesteding vergt bijzondere aandacht voor de kwaliteit en de organisatie van zorgverlening en de samenwerking. Daarom vragen wij om de handelsregisternummers van onderaannemers van de zorgaanbieder en om de handelsregisternummers van de partijen waarvoor de zorgaanbieder als onderaannemer heeft gewerkt.
Maakt u ten behoeve van het verlenen van zorg gebruik van diensten van andere rechtspersonen binnen de structuur?Vraag 6 en 7 geven net als vraag 5, inzicht in wie feitelijk de zorg verleend, alsook hoe de zorgverlening georganiseerd is. Zorgaanbieders – de entiteit die feitelijk de zorg verleent – zijn vaak onderdeel van een groter netwerk van verschillende entiteiten. Voor een goede zorgverlening, beheersing en besturing is het belangrijk dat deze groepsstructuur inzichtelijk wordt. Zonder een goede, beheerste en integere bedrijfsvoering bestaat het risico dat de structuur een nadelig effect heeft op de publieke belangen. Daarnaast zien wij in casuïstiek datjuridische structuren zo worden gevormd dat transacties buiten het zicht van de maatschappelijk belanghebbenden komen. Door de groepsstructuur in kaart te brengen krijgen de IGJ en de NZa inzicht in de onderlinge verhoudingen en de dienstverlening binnen de groep.
Alleen indien 'ja' verschijnt de volgende vraag: Wat is de reden hiervoor?Vraag 6 en 7 geven net als vraag 5, inzicht in wie feitelijk de zorg verleend, alsook hoe de zorgverlening georganiseerd is. Zorgaanbieders – de entiteit die feitelijk de zorg verleent – zijn vaak onderdeel van een groter netwerk van verschillende entiteiten. Voor een goede zorgverlening, beheersing en besturing is het belangrijk dat deze groepsstructuur inzichtelijk wordt. Zonder een goede, beheerste en integere bedrijfsvoering bestaat het risico dat de structuur een nadelig effect heeft op de publieke belangen. Daarnaast zien wij in casuïstiek datjuridische structuren zo worden gevormd dat transacties buiten het zicht van de maatschappelijk belanghebbenden komen. Door de groepsstructuur in kaart te brengen krijgen de IGJ en de NZa inzicht in de onderlinge verhoudingen en de dienstverlening binnen de groep.
Heeft er een wijziging plaatsgevonden in de structuur van de onderneming in het afgelopen boekjaar?Vraag 6 en 7 geven net als vraag 5, inzicht in wie feitelijk de zorg verleend, alsook hoe de zorgverlening georganiseerd is. Zorgaanbieders – de entiteit die feitelijk de zorg verleent – zijn vaak onderdeel van een groter netwerk van verschillende entiteiten. Voor een goede zorgverlening, beheersing en besturing is het belangrijk dat deze groepsstructuur inzichtelijk wordt. Zonder een goede, beheerste en integere bedrijfsvoering bestaat het risico dat de structuur een nadelig effect heeft op de publieke belangen. Daarnaast zien wij in casuïstiek datjuridische structuren zo worden gevormd dat transacties buiten het zicht van de maatschappelijk belanghebbenden komen. Door de groepsstructuur in kaart te brengen krijgen de IGJ en de NZa inzicht in de onderlinge verhoudingen en de dienstverlening binnen de groep.
Alleen indien 'ja' verschijnt de volgende vraag: Wat is gewijzigd en wat is de reden hiervoor?Vraag 6 en 7 geven net als vraag 5, inzicht in wie feitelijk de zorg verleend, alsook hoe de zorgverlening georganiseerd is. Zorgaanbieders – de entiteit die feitelijk de zorg verleent – zijn vaak onderdeel van een groter netwerk van verschillende entiteiten. Voor een goede zorgverlening, beheersing en besturing is het belangrijk dat deze groepsstructuur inzichtelijk wordt. Zonder een goede, beheerste en integere bedrijfsvoering bestaat het risico dat de structuur een nadelig effect heeft op de publieke belangen. Daarnaast zien wij in casuïstiek datjuridische structuren zo worden gevormd dat transacties buiten het zicht van de maatschappelijk belanghebbenden komen. Door de groepsstructuur in kaart te brengen krijgen de IGJ en de NZa inzicht in de onderlinge verhoudingen en de dienstverlening binnen de groep.
Aantal verbonden partijenVraag 6 en 7 geven net als vraag 5, inzicht in wie feitelijk de zorg verleend, alsook hoe de zorgverlening georganiseerd is. Zorgaanbieders – de entiteit die feitelijk de zorg verleent – zijn vaak onderdeel van een groter netwerk van verschillende entiteiten. Voor een goede zorgverlening, beheersing en besturing is het belangrijk dat deze groepsstructuur inzichtelijk wordt. Zonder een goede, beheerste en integere bedrijfsvoering bestaat het risico dat de structuur een nadelig effect heeft op de publieke belangen. Daarnaast zien wij in casuïstiek datjuridische structuren zo worden gevormd dat transacties buiten het zicht van de maatschappelijk belanghebbenden komen. Door de groepsstructuur in kaart te brengen krijgen de IGJ en de NZa inzicht in de onderlinge verhoudingen en de dienstverlening binnen de groep.
Per verbonden partij: - Handelsregisternummer (KvK) verbonden partij; Heeft/ hebben er transactie(s) met verbonden partijen plaatsgevonden onder niet-zakelijke condities (i) het afgelopen boekjaar?Vraag 6 en 7 geven net als vraag 5, inzicht in wie feitelijk de zorg verleend, alsook hoe de zorgverlening georganiseerd is. Zorgaanbieders – de entiteit die feitelijk de zorg verleent – zijn vaak onderdeel van een groter netwerk van verschillende entiteiten. Voor een goede zorgverlening, beheersing en besturing is het belangrijk dat deze groepsstructuur inzichtelijk wordt. Zonder een goede, beheerste en integere bedrijfsvoering bestaat het risico dat de structuur een nadelig effect heeft op de publieke belangen. Daarnaast zien wij in casuïstiek datjuridische structuren zo worden gevormd dat transacties buiten het zicht van de maatschappelijk belanghebbenden komen. Door de groepsstructuur in kaart te brengen krijgen de IGJ en de NZa inzicht in de onderlinge verhoudingen en de dienstverlening binnen de groep.
Heeft de zorgaanbieder in het afgelopen boekjaar dividend uitgekeerd?De NZa houdt toezicht op het verbod op winstoogmerk en de ordelijkheid en controleerbaarheid van dividenduitkering. Een hoge en onverantwoorde dividenduitkering kan een risico vormen voor de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg.
Alleen indien 'ja' verschijnt de volgende vraag: Hoeveel dividend is uitgekeerd?De NZa houdt toezicht op het verbod op winstoogmerk en de ordelijkheid en controleerbaarheid van dividenduitkering. Een hoge en onverantwoorde dividenduitkering kan een risico vormen voor de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg.
Voldoet u in het kader van uw financiering aan de met de bank overeengekomen ratio's?De NZa stelt deze vraag om de continuïteit van zorg en de financiële stabiliteit van een zorgaanbieder te monitoren. Als een zorgaanbieder niet voldoet aan de met de bankovereengekomen financiële ratio’s, kan dat voor de bank aanleiding zijn om de kredietregeling in heroverweging te nemen of tot opzegging over te gaan. Daarmee komt het voortbestaan van de zorgorganisatie (mogelijk) in gevaar.
Totale zorgopbrengsten uitgesplitst naar financieringsstroom: - Zorgverzekeringswet; - Wet langdurige zorg; - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo); - Jeugdwet; - Forensische zorg; - Overige zorgopbrengstenZorgaanbieders die vallen onder de categorie ‘klein’ en een andere rechtsvorm kennen dan eenmanszaak, maken informatie openbaar volgens model B bijlage 1, van de Regeling openbare jaarverantwoording WMG. In dat model worden zorgopbrengsten niet uitgesplitst naar financieringsstroom. Deze informatie is echter van belang voor inzicht in de toegankelijkheid en continuïteit van de zorg. Te meer omdat kleine zorgaanbieders samen zo’ntachtig procent van alle zorgaanbieders vormen. De opbrengsten worden in dat kader getoetst in combinatie met andere cijfers uit de verslaggeving.
Totale zorgopbrengsten uitgesplitst naar financieringsstroom: - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo); - JeugdwetDe middelgrote en grote zorgaanbieders die samen circa 80 procent van totale zorgomzet omvatten, zijn niet verplicht om deze financieringsstromen op te nemen in de jaarrekening. Deze informatie is echter van belang voor inzicht in de toegankelijkheid en continuïteit van de zorg.
Gemiddeld aantal werknemers over het boekjaarDe Regeling openbare jaarverantwoording Wmg maakt onderscheid tussen categorieën aanbieders: eenmanszaken, klein, middelgroot en groot. Het onderscheid tussen de laatste drie categorieën wordt mede bepaald op grond van het ‘gemiddeld aantal werknemers over het boekjaar’. Deze informatie is niet standaard opgenomen in de jaarrekening. De NZa gebruikt dit criterium om te kunnen toetsen of een zorgaanbieder zich conform de juiste modellen openbaar heeft verantwoord en of een controleverklaring heeft geüpload.
Aantal cliënten/ patiënten dat zorg bij u inkoopt op basis van persoonsgebonden budget Zvw op einde boekjaarDe NZa kan niet op basis van andere bronnen achterhalen welke zorgaanbieders zorg gefinancierd uit PGB leveren. Daarnaast kan de NZa niet in Vektis zien welke zorgaanbieder zorg levert gefinancierd vanuit PGB. Hierdoor kan er een discrepantie ontstaan tussen deomzet in Vektis en de omzet op de jaarrekening. Om deze discrepantie te kunnen duiden, moet de NZa weten of er zorg vanuit PGB is gefinancierd en voor hoeveel cliënten/patiënten dit geldt.
Aantal cliënten/ patiënten dat zorg bij inkoopt op basis van persoonsgebonden budget Wlz op einde boekjaarDe NZa kan niet op basis van andere bronnen achterhalen welke zorgaanbieders zorg gefinancierd uit PGB leveren. Daarnaast kan de NZa niet in Vektis zien welke zorgaanbieder zorg levert gefinancierd vanuit PGB. Hierdoor kan er een discrepantie ontstaan tussen deomzet in Vektis en de omzet op de jaarrekening. Om deze discrepantie te kunnen duiden, moet de NZa weten of er zorg vanuit PGB is gefinancierd en voor hoeveel cliënten/patiënten dit geldt.
Heeft de zorgaanbieder een accountantsverklaring over het afgelopen boekjaar?Op grond van de Regeling openbare jaarverantwoording WMG hoeven alleen bepaalde categorieën zorgaanbieders een accountantsverklaring te overleggen. Echter, zorgaanbieders die op grond van die regeling dat niet verplicht zijn, kunnen er voor kiezen hun jaarrekeningalsnog door een accountant te laten samenstellen of controleren. Met deze vraag roept de NZa geen nieuwe verplichtingen in het leven. Wanneer deze vraag met ‘ja’ is beantwoord, kunnen zorgaanbieders er zelf voor kiezen de verklaring al dan niet te uploaden.

Algemene uitgangspunten

Voor de berekening van de indicatoren en informatievragen in de verschillende uitwisselprofielen worden algemene uitgangspunten gehanteerd. Uitgangspunten die gelden voor specifieke indicatoren of informatievragen worden bij de functionele beschrijving van de betreffende indicator beschreven. Indicator-specifieke uitgangspunten gaan voor op algemene uitgangspunten van een uitwisselprofiel.

Voor alle uitwisselprofielen gelden onderstaande algemene uitgangspunten: Algemene uitgangspunten

Heb je feedback?

Loopt u tegen een issue of vraag aan bij het KIK-V product? Neem dan contact met ons op!